FEBRUÁR

Életmód

10 dolog, amit otthon csinálhatsz a vírushelyzetben

A jelenlegi vírushelyzet miatt sokan töltünk lényegesen több időt otthon, mint általában azt tennénk ilyenkor. Könnyen előfordulhat, hogy már fogalmunk sincsen, mivel üssük el az időt úgy, hogy az hasznos legyen, mit csináljunk, ami legalább kikapcsol minket és eltereli a gondolatainkat. A következőkben pár hasznos tanácsot adunk, amelyek segíthetnek nektek átvészelni ezt az időszakot.

1. Süss-főzz!

A sütés-főzés örök klasszikus, ha arról van szó, hogy valamivel el kell ütni az időt. Csapj fel egy receptkönyvet, vagy próbálj ki valami újat az internetről. A főzés leköt, új ízeket és ételeket próbálhatsz ki, és elvonja a figyelmed arról, miért is kényszerültél be egész napra a házba.

2. Társasozz a családdal!

A mindennapokban általában elég kevés időnk jut a családunkra, mert már szívesebben beszélgetünk a barátainkkal, vagy bámulunk sorozatot, de az is lehet, hogy csak egyszerűen mindig mindenki siet valahova. Ebben az időszakban viszont jóval lecsökkentek a programjaink, tehát nincs több kifogás! Játsszatok egy jót a családdal, legyen az a klasszikus Activity, vagy akár valami izgi stratégiai játék.

3. Olvass!

Sokaknak az iskolai tanulás mellett nem jut ideje arra, hogy időt töltsön olvasással. Most itt a nagy alkalom, hogy kedvenc könyveinket elolvassuk, vagy akár kiadott kötelező olvasmányokkal végezzünk. Ha igazán bátor vagy, idegennyelvű könyvvel is próbálkozz!

4. Hallgass podcastokat!

Ha már nincs kedved a betűket böngészni vagy csak nem szeretsz olvasni, merülj el a podcastok világában. Mindegy, hogy motivációs előadást, hangoskönyvet, vagy épp tudományos értekezést hallgatsz, a tudásod garantáltan bővülni fog.

5. Filmezz!

Ha mindenképp filmekre és sorozatra vágysz, nézd őket angolul vagy más, általad beszélt idegen nyelven, lehetőleg felirat nélkül. Még jobb, ha találsz olyan ismeretterjesztő filmet, ami számodra érdekes témákat dolgoz fel. Extra tippünk: készítsetek a barátaiddal közös filmlistát, ahova mindenki beírhatja a kedvenc filmeit! Így sosem futsz majd ki az ötletekből.

6. Fess hajat!

Ameddig nincs iskola, nyugodtan lehet próbálkozni kimosható, vagy nemtartós festékekkel, hiszen úgysem látja senki, ha elrontod. 🤪 Sőt, a bevállalósabbaknak akár itt a tökéletes alkalom egy új frizura kipróbálására is. A YouTube-on sok menő tutorial videót találsz, de azért ne állj neki egy hajvágásnak meggondolatlanul.

7. Látogass múzeumot online!

A mozik, színházak és szórakozóhelyek mellett sajnos múzeumba sem lehet menni ebben a helyzetben. Viszont erre a problémára is van megoldás: online múzeumlátogatás. Rengeteg kiállítás virtuális megtekintésére van lehetőség az interneten. Többek között a British Múzeum, vagy a Guggenheim Museum is nyújt ilyen fantasztikus lehetőséget. Tökéletes módja a szabadidőnk értelmes eltöltésének.

8. Tanulj nyelveket egy szuper alkalmazással!

Te is odavagy az olaszért, vagy a spanyolért, és sajnálod, hogy a suliban nem lehet tanulni? Vagy akár szívesen gyakorolnál egy kicsit nyelvórákra? Használj egy online applikációt! Ha például az angol tudásodat tennéd próbára, kipróbálhatod a Duolingo nevű alkalmazást. Nagyon könnyen szerezhetsz alapszókincset, a Fun Easy Learn nevű alkalmazással, amin 34 idegennyelvet megtalálsz.

9. Menjetek el kirándulni!

Igaz, hogy még tél van, de azért már ki lehet fogni egy-két melegebb, naposabb hétvégét. Ilyenkor jó végre kiszabadulni a képernyő elől, és friss levegőn lenni. Ha nem tudod, hogyan tudnátok találkozni a barátaiddal, ez is egy nagyon jó megoldás lehet, sétálás tudtok közben beszélgetni is. Csak vigyázzatok, nehogy összeveszés legyen abból, hogy merre kell menni! 🙃

10. Lepd meg a családot!

Az előző ötletekből válogatva lepd meg a családodat valamivel, és aznap tutira te leszel a kedvencük. Előkészíthetsz például egy közös filmezős estét, csinálhatsz egy kisebb svédasztalt pattogatott kukoricával, nachosszal, gumicukorral, és egyéb rágcsákkal. Beállíthatsz menő hangulatfényeket is, és máris örömet okoztál a szeretteidnek.

Tusor Sára és Bors Lili

Hitélet

A mostani beszélgetőtársunk Balogh Péter Piusz premontrei apát. 2018 óta apátja az itteni közösségnek, 2015 óta kormányzó perjel, 2000-ben szentelték pappá, 1998-ban tett örökfogadalmat és 1994-ben lépett be a premontrei rendbe és kezdte meg novíciátusát.

Kicsit tudna mesélni a gyermek- és fiatalkoráról? Úgy tudom, zongoristának készült.

Vácszentlászlóról származom, de Gödöllőre jártam zeneiskolába. 6 éves korom óta zongoráztam. Az általános iskolás koromat ez meghatározta, és mivel elég jól ment, ezért az iskola végén úgy döntöttem, hogy szeretnék felkészülni a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola felvételijére. Ez volt az ún. budapesti konzi. Ide jelentkeztem zongora szakra. Ez az általános iskola utolsó két évében elég sok felkészülést jelentett. Felvettek és ott végeztem el a középiskolát. Az érettségi után a Zeneakadémiára jelentkeztem, és oda is felvettek zongora szakra. A Zeneakadémia elvégzésével és a diploma megszerzésével zárult le a zenei képzésem, ami egészen kicsi koromtól jelentősen meghatározta az életemet.

Végül a papi hivatást választotta. Miért lett szerzetes és nem világi pap?

Legelőször a világi papság merült fel bennem, amikor fiatal egyetemistaként a papi hivatást megéreztem magamban, és megkaptam ezt az ajándékot a Jóistentől. Ennek ideje a zeneakadémiai tanulmányok elején-közepén volt. Én akkor, mivel nem ismertem szerzeteseket - ez az 1990-es évek elején volt -, csak világi papokkal találkoztam. Ezért ebben az irányban gondoltam elindulni. Láttam papokat, akik körül nagyon sok fiatal volt, és úgy gondoltam, hogy ez egy elégséges közösségi élet lesz az én számomra is. Még zeneakadémista voltam, amikor az egyik gödöllői ismerősöm felhívta a figyelmemet arra, hogy visszaköltöztek Gödöllőre a premontrei szerzetesek, és látogassam meg őket. Én azt mondtam, hogy ha ő is eljön velem, akkor megyek. (Egykori zongoratanárnőmről van szó.) Eljöttünk és megismertem Fényi Ottó atyát, Eördög László atyát és Márton atyát is, aki most Zsámbékon él. Nagyon megtetszett nekem ez a kis közösség. Utánanéztem, ők is meséltek, hogy a premontrei rend egy papi szerzetesrend, egy lelkipásztorkodó rend, tehát bizonyos szempontból ők is ugyanazt csinálják, mint a világi papok. Csak mindezt közösségben és nem egyedül. Akkoriban indult el nagyon szépen a liturgikus élet is, tehát a zsolozsma is énekelve volt, a szentmisén is az Éneklő Egyházat használták. A hívek elkezdtek járni a Fácán sori templomba és a gimnázium indulásakor a kezdő osztályok is eljártak a misére. Nekem ez nagyon megtetszett és akkor azt mondtam, hogy ez több, mint amit én elgondoltam. Benne van a lelkipásztorkodás is és benne van a közösségi, a szerzetesi élet is, és itt volt az iskola, mint lelkipásztori terület, a tanítással és oktatással együtt. Ezután még eltelt két, két és fél év, sokat látogattam ide, néha hosszabb időket is itt töltöttem, és így jobban megismertem a rendet. A zongoraművészi diplomám után Zsámbékra költöztem, mert ott kezdődött el a novíciátusom.

Hogyan lett Gödöllőn perjelségből apátság?

A gödöllői premontrei közösség 1990-ben perjelségként állt vissza a rendszerváltozás után, mert kormányzó perjelségként szűnt meg 1950-ben. A kormányzó perjelség azt jelenti, hogy a premontrei renden belül egy független közösség más apátságoktól, más perjelségektől. A Gödöllői Premontrei Perjelséghez Gödöllő és Zsámbék tartozott és tartozik ma is. Zsámbékon mindig 2-3 rendtárs élt, Gödöllőn pedig 5-6, attól függően, hogy volt-e novícius, voltak-e fiatalok. Az évek alatt megerősödtünk mind létszámban, mind pedig az intézményi rendszerünk sok változáson ment keresztül. Felmerült a lehetősége annak, hogy apátság legyünk. Ha a közösségnek nyolc örökfogadalmas tagja van, akkor lehet ezt kérni. Eljött a 2018-as generális káptalan. A generális káptalan a rend törvényhozó testülete, melyen az összes premontrei közösség vezetője és a közösségek küldöttei is részt vesznek. Itt végül megszavazták, hogy perjelségünk apátsági szintre emelkedjen.

Megváltozott-e az élete, amikor apát lett? Ha igen, akkor hogyan, miként?

Abból a szempontból nem változott az életünk, hogy a közösségünk perjelségként is független volt és továbbra is független maradt. Az, hogy apátság lettünk, az azt mutatja, hogy ez egy fejlődőképes rend, akik nem elfogynak, nem visszafejlődnek, hanem van bennük erő ahhoz, hogy fenntartsák magukat. A gödöllői közösséget lassan 100 éve alapították meg a trianoni nehéz országhelyzet után. Akkor határon kívül került Nagyvárad, határon kívül került Jászó és Kassa. Ezért örültünk neki, hogy Nagyvárad és Csorna mellett a jelenlegi harmadik magyar közösség is apátsági rangra emelkedett és megszilárdult. Az apáti tisztség egy ősi hivatala a szerzetességnek. Az első évezredbe nyúlik vissza, ahol a különálló közösségeket apátok vezették. Ez egy olyan tisztség, egy olyan elöljáróság, amiben nemcsak a rendi ügyek intézése a fontos, hanem a lelki atyaság is az egész közösség felé és mindazok felé, akik hozzánk tartoznak. Azt gondolom, hogy azzal, hogy apát lettem, egy sokkal felelősségteljesebb, sokkal nyomatékosabb elöljáróság kaptam, mint ami a korábbi feladatom volt.

Nemrég kezdődött a nagyböjt. Ezzel kapcsolatban meg tudna osztani pár gondolatot, esetleg jótanácsot? Mennyit tudunk meríteni a tavalyi böjtünkből?

Az a véleményemen, hogy a böjti lelkület szemszögéből nézve és a mostani járványügyi szempontból nézve is sokat segít, hogyha ezt az időszakot nagyon komolyan éljük és gondoljuk, és ha komolyan vesszük azt, hogy milyen világ van körülöttünk. Ha korlátozások vannak mindenben, az egy kicsit olyan, mintha önmegtagadást kellene gyakorolni, hiszen valamit lehet, valamit pedig nem. A nagyböjt egy olyan időszak, amiben még erősebben felvesszük a bűn elleni harcot, mi, keresztények, mint bármely más időszakban. Világos számunkra, hogy a rossz, a bűn, a gyengeség vagy a szeretetlenség olyan dolgok, amiket kerülni kell. Jobb, ha a rosszat nem csinálom, nem veszem a számra, nem gondolkodom vele. Ilyenkor segít, ha az ember többet tud önmagával foglalkozni, csendben tud lenni, elmélyülni, akkor a velünk együtt élő Istennel is közvetlenebbül lehet kapcsolatot teremteni. Ezt a visszafogott helyzetet jól lehet irányítani afelé, hogy a nagyböjtünk gyümölcsöző legyen.

Köszönjük szépen, további szép napot!

Nektek is!

Gazsó Levente

Gasztronómia

A február általában a farsangról és a fánkokról szól, ekkor mindenhol csak ezekről az édességekről olvashatunk. Éppen ezért, talán már szeretnénk mást is készíteni és fogyasztani. Így a tél utolsó hónapjában, már lehet gondolni a tavaszra, a nyárra. Ezért nyugodtan készíthetünk télen is nyári ételeket. Ilyen például a

tiramisu.

Szükségünk van hozzá 250g mascarponéra, amit az elkészítés előtt fél órával kivesszük a hűtőből, hogy könnyebben kenhető legyen. Közben válasszunk ketté 2 tojást. A sárgáját tegyük egy nagyobb tálba (később ebben fogjuk összekeverni a krémet) és 40g cukorral keverjük fehéredésig. Ehhez tegyük hozzá a mascarponét, majd keverjük jól össze. A fehérjét verjük habbá, majd ezt is keverjük óvatosan a tojássárgás-mascarponés keverékhez. Főzzünk le 1,5-2 dl presszókávét és adjunk hozzá egy kevés rumaromát. A sütemény összeállításához kb. 150g babapiskótára lesz szükség. A babapiskótákat mártsuk a kávéba, majd tegyük szorosan egymás mellé egy tál aljába. Erre kenjünk egy kevés krémet. A rétegezést ismételjük meg legalább kétszer. A tetején krém legyen. Erre szitáljunk egy kevés cukrozatlan kakaóport. Tegyünk a tetejére folpackot, majd rakjuk a hűtőbe egy éjszakára. (Kb. 4 adag)

A recept kávé helyett elkészíthető epersziruppal és eperdarabkákkal is.

Gazsó Levente

A hónap tanára

Interjú Veibel Erikával, a februárban megválasztott Hónap Tanárával

A februári hónapban a szavazást Veibel Erika, matematika- és fizika szakos tanárnő nyerte meg. Erika néni ebben a tanévben osztályfőnök is lett, és az interjúból az is kiderül, hogy miért kedvelik őt ennyire, főként a fiatalabb diákok.

Ugye a februári szavazáson a diákok Önt választották a Hónap Tanárának. Mit szól ehhez, meglepte Önt az eredmény?

Igen, nagyon. Nem igazán számítottam rá.

Hány éve tanít egyébként?

21 éve, ha jól számolom. De ebből természetesen voltam otthon a saját gyerekeimmel is, tehát kimaradtak évek. Illetve megpróbálkoztam két évig egy cégnél matematikusként dolgozni, de rájöttem, hogy az iskolában jobban érzem magam, ezért visszamentem tanítani.

Milyen jól bevált módszerei vannak a tanításnál? Hiszen úgy tűnik, hogy beváltak, mert a szavazás eredménye szerint a diákoknak tetszik, ahogyan tanít.

Az biztos, hogy igyekszem mindenkit bátorítani. Bár ez nem tanítási módszer, de szerintem az az egyik legfontosabb, hogy ha valami rosszul sikerül, akkor se veszítse el a diák a kedvét. Az iskolában ugyanis még van javítási lehetőség. Lehet, hogy egy dolgozat rosszul sikerül, de akkor átbeszéljük újra, hogy átélhesse ő is azt, amit a többiek, hogy ezt most ő is érti már, tudja, neki is sikerülhet jobban.

Egy diák ezt írta Önről indoklásképpen: ,,Segítőkész, türelmes és kedves. Mindig segít, ha nem értek valamit. Mindenkinek a legjobbat akarja." Valóban ilyen fontos Önnek, hogy a diákok jól megértsék, amit magyaráz?

Igen. Egyrészt a matematika és a fizika is egyaránt nagyon fontos tantárgyak. Nagyon nehéz úgy végigvergődni az éveken, hogy kimaradnak fontos lépések, úgyhogy azt gondolom, megéri több energiát fordítani rá, hogy az adott tantárgyból megértsen mindent a diák. Az is fontos, hogy utána nagyobb kedvvel tanulja, nem csak muszájból.

Mi az, amit a legjobban szeret a tanításban, vagy amiért úgy érzi, hogy érdemes volt ezt a pályát választania?

Elsősorban nagyon szeretek gyerekek között lenni. Aztán meg, ahhoz fogható érzés, mint mikor valamit elmagyarázol, és látod az arcokon, hogy megértették, felcsillannak a szemek, nagyon kevés van. Szerintem ezért érdemes tanárnak lenni.

Végül egy olyan kérdés, ami biztosan több diákot is igazán foglalkoztat: a fizikát, vagy a matematikát szereti jobban tanítani?

Változó. Anyagrészek vannak, amiket jobban vagy kevésbé szeretek. Tehát a fizikának és a matematikának is vannak olyan részei, amit kevésbé szívesen tanítok. Az biztos átmegy, hogy egy tanár mennyire szereti, vagy nem szereti azt, amit csinál, úgyhogy próbálok mindig jobban felkészülni ezekre a részekre. Vannak részei a fizikának és a matematikának is, amit nagyon szívesen tanítok, és úgy érzem, hogy azt jól át tudom adni. Ilyenkor általában én is nagyobb sikerélménnyel megyek ki az óráról.

Bors Lili

Szórakozás

Februári ajánlók

Az utazó (2010)

Az amerikai Frank Tupelo (Johnny Depp) matektanár, aki azért utazik Velencébe, hogy a szerelmi csalódását kiheverje. Az élete azonban fenekestől felfordul, amikor a vonaton megismerkedik a gyönyörű Elise-szel (Angelina Jolie). Frank csakhamar azon kapja magát, hogy zsaruk és maffiózók lihegnek a nyomában. Kiderül, hogy Elise valójában bábuként mozgatta, fel- és kihasználta a saját céljai érdekében. Ráadásul egyáltalán nem biztos, hogy túléli mindezt.

A Johnny Depp, és az Angelina Jolie rajongók biztosan nem fognak ebben a szuper izgalmas filmben sem! 12 éves kortól ajánljuk.

Egy esős nap New Yorkban (2019)

Gatsby gazdag New York-i szülők fia, a Yardley College hallgatója. Az elidegenedett ifjú megveti a legtöbb embert a Yardley-n, csak a barátnője, a tucsoni Ashleigh miatt látogatja a kurzusokat. Miután Ashleigh interjút készített a filmrendező Roland Pollarddal az egyetemi lapba, New Yorkba utazik. Gatsby szeretné neki megmutatni a várost, és megszervezi a programjaikat. A romantikus hétvégéről szőtt álmai azonban szétfoszlanak, amikor Pollard meghívja Ashleigh-t az új filmje magánvetítésére.

A filmet főleg romantikus lelkületű lányoknak, és Woody Allen rajongóknak ajánljuk, 14 éves kortól.

Richard Jewell balladája (2019)

Richard Jewell több száz ember életét mentette meg, miközben a sajátját kockáztatta. Hős lett belőle, egy ország ünnepelte. Egy darabig. Nem sokkal később már az első számú közellenségként tekintett rá Amerika két legnagyobb hatalma: az igazságszolgáltatás és a sajtó. Az átlagos kis biztonsági őr (Paul Walter Hauser), aki a szíve mélyén mindig zsaru szeretett volna lenni, az Atlantai Olimpián teljesített szolgálatot, amikor egy magára hagyott hátizsákot fedezett fel. A helyén volt az esze és a szíve, ezért sikerült idejében kiüríteni a környéket. Állítólag. Az FBI azonban úgy gondolja, ő lehetett az elkövető, aki a saját hírnévért kockáztatta sok ember életét. A naiv, jó szándékú férfi és egy karrierje mélypontján lévő ügyvéd (Sam Rockwell) összefog, hogy bebizonyítsa az igazát.

Ez a film kicsit komolyabb hangvételű, de nagyon megdöbbentő, és elgondolkodtató, ráadásul igaz. 14 éves kortól ajánljuk.

Gravitáció (2013)

Dr. Ryan Stone-nak, a kiváló orvosmérnöknek ez az első küldetése a világűrbe, a veterán Matt Kowalskynak pedig az utolsó, mielőtt nyugdíjba menne. Éppen rutinjellegű szerelési munkát végeznek, amikor egy meteorzápor elpusztítja az űrbázist és az űrhajóstársaikat, és a két asztronautát elszakítja az űrsiklótól. Az összeköttetésük megszakad a Földdel, egymáshoz kötve sodródnak a végtelen világűrben. Hamarosan fogytán az oxigén. A félelmük fokozatosan pánikba fordul, semmi esélyük a megmenekülésre.

Mindenképpen érdemes megnézni, főként a film gyönyörű látványvilága, és a lenyűgöző vizuális effektusok miatt, nem véletlenül nyert több kategóriában is Oscar-díjat. 12 éves kortól ajánljuk.

Bors Lili

Minden jog fenntartva 2019
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el